SMITT & SMÅTT

Februari 2021
Problem med kalla lägenheter
Vi har konstaterat att vi har många kalla lägenheter i föreningen. Trots att vi kör ut mycket värme i systemet så får vi inte upp temperaturen. Temperaturen sjunker ju längre upp i huset man kommer. Orsaken är att vid den här väderleken har vi ”kallras” i ventilationssystemet, vilket innebär att kalluft strömmar ner genom ventilationskanalerna och kyler ner väggarna. 
Stäng därför till alla kanaler utom i kök och badrum. 
Flera lägenheter saknar också luckor till öppna spisarna, och där strömmar det ofta ner kalluft. 
Vi rekommenderar därför att alla skaffar luckor till sina öppna spisar. Har ni frågor angående detta, kontakta Karl-Erik Gamnis.

Sopsortering
Vi är väldigt duktiga på att sortera ut matavfall. Våra två kärl är nu överfulla varje måndag när de töms, och vi införskaffar därför ytterligare ett kärl. Däremot är vi sämre på att sortera ut förpackningar av plast och papp, vilka nu hamnar i det vanliga hushållsavfallet. Plast och papper som lämnas i hushållsavfallet bränns upp istället för att gå till återvinning. Det är dåligt för miljön och det är heller inte bra för vår ekonomi. Om vi blir bättre på att sortera ut förpackningar och lämna dem vid återvinningen längre upp på Fridhemsgatan, kan vi plocka bort ett av kärlen för hushållsavfall och därmed sänka våra kostnader.
 
Bergvärme på G
Ingen har väl kunnat missa att bergvärmeprojektet är igång. Projektet rullar på fint! De fyra 450 meter djupa borrhålen är nu klara och slangarna för köldmediet nedsänkta. I dagarna kommer slangarna att förbindas i en brunn och medierör kommer att läggas från brunnen in till huset. Då kommer vi att ha en grävmaskin som jobbar på framsidan. Den kommer inte att bullra lika mycket som borraggregatet gjorde. Under vecka 8-10 kommer själva installationen av all utrustning att ske i det lilla rummet innanför pannrummet som iordningställts för ändamålet. I slutet av mars sker övergången från fjärrvärme till bergvärme. 

Snöskottning och sandning
Vi måste bli mycket bättre på att hjälpas åt med snöskottning och sandning! Vi saknar namn på listan på anteckningstavlan i garaget. Ta därför en sväng till garaget och teckna er för en vecka. Än är vintern inte över.
Använd gärna de fotskrapor som installerats vid våra portar så slipper vi dra in en massa snö och grus i våra fina trapphus.

November 2020
Extrastämma om bergvärme
Vid extrastämman om bergvärme,  som hölls den 14 november, beslöt medlemmarna att föreningen ska investera i bergvärmeanläggning. Protokoll från extrastämman har distribuerats till medlemshushållen med epost 9 december. Har du inte fått något protokoll eller vill ha en utskriven pappersversion av protokollet, vänligen kontakta styrelsen.

Oktober 2020
Borrtillstånd för bergvärme beviljat
Som vi tidigare har berättat har styrelsen utrett frågan om att investera i
en bergvärmeanläggning för att bli oberoende av fjärrvärme.
Uppvärmningskostnaden är föreningens enskilt största utgiftspost, och en
övergång till bergvärme skulle kunna halvera denna kostnad. Efter att ha
undersökt för- och nackdelar med projektet, kom vi i styrelsen fram till att detta
skulle vara en bra investering för vår förening.
För att stämman ska ha något konkret att ta ställning till, ansökte styrelsen
med hjälp av en entreprenör om borrtillstånd. En process som tagit relativt lång tid
men som nu äntligen är klar. Föreningen har beviljats borrtillstånd, och vi kommer
därför att kalla till en extrastämma så fort som möjligt för att få besked om
föreningens medlemmar ställer sig bakom investeringen. 

April 2020
Vi kallar till stämma med armbågen i år...
Vårens ordinarie stämma i Brf Vapensmeden 7 hålls som aviserat torsdagen den 14 maj kl. 19.00 på föreningens innergård. Vi får hoppas att vädrets makter är vänligt sinnade emot oss så att stämman kan hållas utan problem. Vi har valt innergården som mötesplats för att ventilationen är bättre och det går att sprida ut sig över större yta. Samtidigt har vi full förståelse för om många medlemmar väljer att avstå deltagande i en stämma på innergården under rådande omständigheter. Har man minsta symtom eller sitter i karantän ska man självklart följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och hålla sig hemma.  Tillhör man någon av de utpekade riskgrupperna för covid-19 är det inte heller lämpligt att socialisera med grannarna just i år. 
 
Utomhusstämma i raketfart
Målsättningen är att kunna genomföra stämman snabbt och effektivt. Det finns inga förslag/ärenden (motioner) från enskilda medlemmar och styrelsen avstår också från att framlägga förslag/ärenden till beslut på grund av omständigheterna. Det uppdrag styrelsen fick av 2019 års stämma att undersöka möjligheten till individuell mätning och debitering av el (IMD) kommer att presenteras vid senare tillfälle när stämmobetingelserna är mer normala. 
 
Agendan för stämman följer stadgarna och syftar primärt till att sätta punkt för räkenskapsåret 2019. Styrelse, revisor och valberedning ska också väljas. För att effektivisera stämmans genomförande presenteras förslag till beslut i en bilaga till denna kallelse, se Bil.1 i utdelade stämmohandlingar.  
 
Mejla eventuella frågor och synpunkter
Innergården har inte världens bästa akustik och är inte den bästa miljön för stämmoförhandlingar. För att minska behovet av presentationer, frågor och diskussioner under själva stämman rekommenderar vi att medlemmarna läser utdelade stämmohandlingar noga och använder tiden fram till stämman att kommunicera eventuella synpunkter och frågor till styrelse, revisor och valberedning. Använd kontaktformuläret till styrelsen på föreningens hemsida http://vapensmeden7.hemsida24.se. Alla inkomna synpunkter/frågor kommer att besvaras skriftligen och samtidigt cirkuleras per e-post till föreningens medlemmar så att alla kan ta del av eventuell skriftväxling före stämman. 
 
Hantering av fullmakter
Riksdagen har nyligen snabbstiftat en lag som ska underlätta för föreningar att genomföra stämmor på ett sådant sätt att risken för spridning av covid-19 minimeras. Den tillfälliga lagen, som gäller från 15 april till årets slut, ger bland annat utökade möjligheter för medlemmar som sitter i karantän eller tillhör riskgrupper att utöva sin rösträtt genom befullmäktigat ombud. Den som vill utöva sin rösträtt på detta sätt kan antingen själv utse sitt ombud eller låta stämmans ordförande utse ombudet bland närvarande medlemmar på stämman. I sistnämnda fall lämnar Du/Ni in fullmakten ”in blanco”, det vill säga utan angiven fullmaktshavare. Observera dock att fullmakten måste vara daterad och undertecknad för att vara giltig. Vill Du/Ni rösta emot något eller några beslutsförslag som anges i Bil. 1 ska detta anges på fullmakten under rubriken »Övriga anteckningar«. Fullmakt ”in blanco” lämnas i föreningens brevlåda uppgång P 49 senast torsdagen den 14 maj kl. 18.45. Fullmakt med namngivet ombud lämnas av ombudet på stämman. 
 
Ingen förtäring efter stämman
Det behöver väl knappast tilläggas att det inte kommer att serveras någon förtäring eller ges möjlighet till närmare social samvaro efter avslutade stämmoförhandlingar. Detta är och förblir en stämma i Coronapandemins skugga, en socialt distanserad stämma till vilken styrelsen tyvärr nödgas kalla alla medlemmar med armbågen…  
 
Har Du frågor som rör 2020 års föreningsstämma – kontakta styrelsen HÄR.

Mars 2020
Behöver någon hjälp med inköp eller andra ärenden?
Det är i svåra tider som ”goda grannar” betyder mer än någonsin. Ett antal medlemmar i föreningen har redan anmält att de kan vara behjälpliga med matinköp och andra ärenden om det finns medlemmar som behöver sådant understöd framöver på grund av att de av olika skäl måste isolera sig i den egna lägenheten. Styrelseledamoten Karl-Erik Gamnis har tagit på sig rollen som kontaktperson/koordinator för sådana insatser. Behöver Du/Ni hjälp kontakta honom HÄR

Cykelinventering avslutad
Syftet med cykelinventeringen var att minska antalet cyklar i garaget och få klarhet i om några av cyklarna saknar ägare. Före inventeringen fanns det sammanlagt 88 st cyklar i garaget och i cykelstället utomhus. Efter inventeringen finns knappt 70 st kvar, vilket frigjort välbehövlig plats i garaget.  Vi tror att vi nu har en klar bild över hur många cyklar som tillhör respektive hushåll i föreningen, men två av cyklarna är fortfarande omärkta. Dessa står längst till höger i cykelraden utanför burens långsida. Vi vill gärna hitta ägarna till cyklarna, så gå förbi och kika på dem nästa gång ni har ett ärende till garaget och hör av er till styrelsen om ni vet var de hör hemma. Det är bra om märkningen sitter kvar på cyklarna även fortsättningsvis så att vi vet att de har ägare som bor i föreningen. Har Du/Ni frågor om cykelinventeringen, kontakta styrelsen HÄR.

Minskad mängd grovavfall
Avslutningsvis kan vi meddela att vi på försök beslutat minska frekvensen på hämtning av grovavfall från varannan till var fjärde vecka på grund av att alla har blivit duktigare på att lämna kartong och annat återvinningsbart avfall till åv-stationerna i grannskapet. Fortsätt med det så sänker vi våra gemensamma kostnader! Har Du/Ni frågor i detta ärende, kontakta styrelsen HÄR.

December 2019
Nya rutiner för fastighetsskötsel
Från och med 1 januari 2020 har föreningen inte längre avtal med Åkerlunds Fastighetsservice AB när  det gäller den tekniska fastighetsskötseln. I stället kommer Karl-Erik Gamnis med något stöd av övrig styrelse att fungera som fastighetsskötare, rondera i gemensamma utrymmen, byta lysrör, läsa av mätare för tappvatten, fjärrvärme, fastighetsel, vattentemperatur och utföra allt annat som hittills ålegat den externe fastighetsskötaren. Nyordningen innebär sänkta kostnader och förhoppningsvis även högre kvalitet i fastighetsskötseln eftersom ronderingen av fastigheten och vidtagandet av nödvändiga åtgärder kan ske betydligt tätare än avtalet med Åkerlunds stipulerade (varannan vecka). Vi vill dock betona att vi testar den här lösningen under nästa år och ser hur det fungerar. Visar det sig att arbetsbelastningen blir för hög eller att lösningen har andra brister kommer styrelsen på nytt att upphandla den tekniska fastighetsskötseln. 
 
Hur göra felanmälan?Om Du upptäcker fel och brister på utrustning/installationer i gemensamma utrymmen som behöver åtgärdas gör du i första hand felanmälan via felanmälningsformuläret på föreningens hemsida, det vill säga HÄR

Byte till mer energisnål belysning i källaren
Belysningen i källaren utgörs av traditionella lysrör i armaturer utrustade med glimttändare. De drar en hel del energi och har dessutom ganska kort livslängd. Styrelsen har därför beslutat att investera i mer energisnål källarbelysning. Nuvarande lysrör byts ut mot LED-lysrör som har väsentligt längre livslängd och dessutom är utrustade med rörelsedetektorer, som gör att belysningen utnyttjas mer effektivt. Bytet av lysrör och andra elarbeten i källaren kommer att utföras inom kort. Har du frågor om källarbelysningen, kontakta styrelsen HÄR.

Köp brandsläckare!
Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) är lagstadgat enligt lagen om skydd mot olyckor. Det betyder bland annat att bostadsrättsföreningar är skyldiga att i skälig omfattning hålla med utrustning för släckning av brand och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand. Styrelsen har under hösten låtit genomföra en ny brandskyddsbesiktning av fastigheten vilket bland annat resulterat i att 5 nya brandsläckare införskaffats och placerats i gemensamma utrymmen och att vartannat våningsplan i bägge trapphusen nu utrustats med brandvarnare. Brandsläckarna är placerade utanför tvättstugan,  i cykel/barnvagnsgarage,  i pannrum samt utanför respektive hissmaskinutrymme.
 
Det är på sin plats att påminna om att varje hushåll är ansvarigt för att det finns fungerande brandvarnare monterade i taket på lämpliga platser i den egna lägenheten. För egen och allas säkerhet förordar vi  att varje hushåll också investerar i en brandsläckare och en brandfilt för att kunna mildra effekterna av uppkommen brand i lägenhet och förhindra spridning. Enligt Storstockholms brandförsvar är pulversläckare (6 kg) bäst för privatpersoner. Sådana kan inhandlas för mellan ca 350 och ca 500 kr. Godkänd europeisk standard för brandfilt är SS-EN 1869. Rekommenderad storlek är 120x180 cm. En brandfilt kostar mellan ca 100 och ca 300 kr. Brandsläckare och filtar är bra nyårspresenter för allas vår gemensamma säkerhet!
 
 Sopor, än en gång…
I föreningens soprum finns särskilda behållare för matavfall, hushållsavfall, grovavfall samt tidningar/trycksaker. Alla hushåll ska separera matavfallet från det övriga hushållsavfallet eftersom det drastiskt sänker våra gemensamma kostnader för hämtning av hushållssopor. Behållare och påsar för matavfall står på hylla i soprummet. Hushållssopor och grovsopor ska inte innehålla material som är återvinningsbart, som exempelvis glas, plast, plåt, papp/kartong. Det ska hushållen källsortera och avyttra på någon av återvinningsstationerna i grannskapet (Fridhemsgatan eller Pontonjärparken), där det finns behållare för sådant material. Det här har påpekats många gånger i dessa infoblad, men regelefterlevnaden är tyvärr dålig, vilket är negativt både för miljön och föreningens ekonomi. Skärpning!

Medlemmar till nya Husgruppen efterlyses
I Bostadsrättsföreningen Vapensmeden 7 har det tidigare funnits en husgrupp som bland annat hållit i olika sociala evenemang (”festkommitté”), planerat trädgårdarnas utformning, köpt in växtlighet (”gröna fingrar”) och avlastat styrelsen även genom andra insatser. Tyvärr har Husgruppen varit ur funktion några år, men styrelsen ser gärna att den återupplivas eftersom det är bra att fler engagerar sig i vårt gemensamma väl och ve. Vi efterlyser därför medlemmar som vill vara med i ”Nya Husgruppen”. Anmäl Dig till Karl-Erik Gamnis eller Kristina Ohlsson vid städdagen 9 november eller skicka ett mejl till styrelsens nya gemensamma e-postadress brfvapensmeden7@googlegroups.com

Hantering av personuppgifter - fyll i samtyckesblankett 
Den 25 maj 2018 trädde den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft.
  Syftet med förordningen är bland annat att reglera hanteringen av personuppgifter och stärka den enskildes integritetsskydd.
  Även personuppgiftshanteringen i bostadsrättsföreningar påverkas av den nya förordningen. Brf Vapensmeden 7 har exempelvis tecknat ett så kallat Personuppgiftsbiträdesavtal med RB Fastighetsägare AB, som förvaltar föreningens medlemsförteckning och lägenhetsförteckning, två register som föreningen enligt lag är skyldig att föra och som innehåller vissa personuppgifter som medlemmar lämnat i samband med att de tecknat upplåtelseavtal eller överlåtelseavtal och beviljats medlemskap i Brf Vapensmeden 7.

Hur GDPR ska tolkas i olika detaljer och vilka krav det ställer på föreningsstyrelser är inte glasklart. Det lär domstolarna få utvisa i en framtid. Föreningen har med e-post skickat ut en blankett där vi framför allt ber om medlemmarnas samtycke att föra register över telefonnummer och e-postadresser. Kontaktuppgifterna använder styrelsen för att kunna tillhandahålla information och för att vid behov kunna komma i kontakt med enskild medlem. Vi begär även samtycke för att kunna använda foton från föreningsevenemang på föreningens hemsida eller i infoblad. Det finns inte stadgat i lagen att föreningen måste hantera dessa personuppgifter. Därför bedömer vi att samtycke från varje enskild medlem bör inhämtas.


Vi ber därför alla medlemmar i Brf Vapensmeden 7 att skriva ut och underteckna den utskickade blanketten, som du även kan ladda ner HÄR.  Lämna underskriven blankett  i föreningens brevlåda i uppgång Pontonjärgatan 49. Du kan också scanna ifylld blankett och skicka den digitalt till johan.lundberg[snabel]ownit.nu.  

Renovering/ombyggnad av lägenheter - det här gäller...
Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten. Väsentliga förändringar får dock företas endast efter tillstånd av styrelsen och under förutsättning att förändringen inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen och dess medlemmar. Det kan ni läsa i föreningens stadgar, som ni hittar under fliken FÖRENINGEN.

Åtgärd som kräver bygglov eller bygganmälan, t ex ändring i bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för bland annat avlopp, värme, gas eller vatten utgör alltid väsentlig förändring. 

Observera att föreningen och dess styrelse numera har en restriktiv hållning till mer omfattande förändringar av lägenheterna och deras planlösningar eftersom arbetena tenderar att dra ut på tiden och ofta  förorsakar stora och långvariga olägenheter för kringboende.

Vår uppmaning till personer som vill bo i lägenheter med moderna planlösningar är kort och gott – köp bostadsrätt i ett modernt hus.

Ni som vill bo i charmiga lägenheter med bevarad 20-talskaraktär är däremot hjärtligt välkomna till vår fina fastighet

Ingen kartong i grovsoporna
För att få plats med kärl för matavfall i grovsoprummet har två kärl för grovsopor tagits bort. Det betyder att det bara finns ett kärl kvar att slänga grovsopor i.
Det innebär i sin tur att det blir ännu viktigare att alla boende i fastigheten tar ansvar för sina grovsopor och ser till att den kvarvarande behållaren
– endast används för sådant grovavfall som får avyttras där
– utnyttjas så effektivt som möjligt.
 Enligt företaget som hämtar våra grovsopor består de till 75 % av kartong. Kartong och andra pappersförpackningar ska inte slängas bland osorterade grovsopor utan återvinnas. I fortsättningen är det alltså inte tillåtet att kasta sådant avfall i våra grovsopor. Kartong och papp-avfall ska sorteras ut och slängas i containrar vid någon av miljöstationerna i grannskapet (Fridhemsgatan eller Pontonjärparken).